Tuesday 4 December 2012

GARUDA DI BAHAM HARIMAU



Malaysia kini semakin hampir untuk mempertahankan kejuaraan Piala AFF Suzuki apabila membenam musuh ketat, Indonesia 2-0 dalam aksi terakhir peringkat Kumpulan B.

Dengan S. Kunanlan dan Khyril Muhymeen yang hanya mampu menjadi pemerhati sahaja gara-gara ditimpa kecederaan, ia tidak menjejaskan perancangan skuad bimbingan Datuk K. Rajagobal untuk menamatkan kempen Sang Garuda di depan penonton yang penuh sesak.

Para pemain Malaysia bagaimanapun memerlukan 20 minit untuk mendapatkan rentak. Sepanjang tempoh itu para penyokong menjadi sesak nafas melihat betapa agresif barisan Indonesia mengatur serangan, malah Safiq Rahim dan Aidil Zafuan Abd Razak turut mendedahkan pintu gol negara dalam bahaya.

Keadaan itu berlarutan ke bahagian hadapan yang kerap kehilangan bola. Namun percaturan mengubah Wan Zack Haikal Wan Nor di sayap kanan sementara Azamuddin Akil di kiri membuahkan hasil.

Corak serangan Malaysia kembali tersusun dan pada minit ke-26, Stadium Nasional Bukit Jalil bergegar dengan sorakan gol sebaik Azamuddin Akil berjaya menyambut sepakan lintang untuk gol pertama negara.

Empat minit kemudian, Wan Zack Haikal bertukar hantaran dengan Mahali di dalam kotak penalti sebelum pertahanan Harimau Muda A menghantar bola tinggi melepasi jangkauan Wahyu Tri Nugroho.

Berikutan terjahan kasar Aidil terhadap Samsul Arif Munip, dia dilayangkan kuning. Sepakan percuma diambil Elie Aiboy tidak berbahaya dan ia menjadi sumbangan terakhirnya apabila sejurus selepas itu dia digantikan Andik Vermanysah.

Malaysia turut membuat pertukaran awal menggantikan Shakir Shaari yang tercedera dan kemasukan Gary Steven Robbat tidak menjejaskan penguasaan dibahagian tengah.

Pada 45 minit berikutnya, Malaysia tidak cepat berpuas hati dengan kelebihan dua gol dan belum mahu mengendurkan asakan.

Safee Sali yang sering mendapat peluang menarik ternyata belum mampu mempamerkan bisa sebenarnya.

Datuk K. Rajagobal kemudian menempatkan lima pemain tengah dengan kemasukkan Fakri Saarani (Azamuddin) dan Amar Rohidan (Norshahrul Idlan Talaha). Malaysia kemudian menukar kepada strategi serangan balas manakala Safiq Rahim ditolak bermain di belakang Safee Sali.

Pertahanan Malaysia kembali goyah dan menghadiahkan banyak sepakan percuma kepada Indonesia terutamanya di bahagian kiri.

Ketika pemain Indonesia seakan sudah berputus asa untuk meneruskan perjuangan mereka, penyokong mereka pula disorak 'balik-balik' dan 'kesian dia' bagi mengiringi kepulangan penyokong lawan yang kecewa.

Malaysia menduduki tangga kedua kumpulan B, dibelakang Singapura yang menewaskan Laos 4-3 di Stadium Shah Alam. Ini bermakna Malaysia akan berdepan Thailand manakala Singapura akan berdepan Filipina di peringkat separuh akhir

Petikan dari Astro Arena 801

Ada sedikit peningkatan yang di pamerkan oleh barisan pemain negara dan nampak gayanya cukup untuk melangkah ke separuh akhir di mana kita bakal bertemu Thailand.Negara yang baru menewaskan kita dengan barisan simpanan mereka dengan 2-0.Jadi mungkin Dato Rajagopal sudah mengenal pasti kelemahan dan kelebihan Thailand.Tindakkan Ong Kim Siew menjadi perisik untuk negara nampaknya tidak di hargai Rajagopal kerana mengeluarkan statemanet yang peringkat asia jauh lebih tinggi berbanding skuad remaja.Kita adalah satu pasukan dan apa yang coach ong lakukan adalah untuk negara dan sepatutnya Datuk Rajagopal mengucapkan terima kasih dan cuba bandingkan Tektikal yang akan di gunakan dengan info dari Coach Ong ( tu pun jika Rajagopal ada tektikal lah).

Kita kaji sedikit gol yang di hasilkan oleh Mahali Jasuli ini adalah pergerakkan bola bawah yang jarang di lakukan oleh Malaysia.Jika perkara ini kerap di lakukan nescaya kita bakal memperolehi lebih banyak gol.Malam ini juga kita dapat lihat apabila shakir terpaksa di keluarkan kerana kecederaan pemainan kita mula goyah dan jarang serangan baik dapat di lancarkan.Kapten kita juga masih belum berada di tahap sebenar kerana jarang terlibat dalam pergerakkan.Shafie juga di lihat banyak peluang yang ada namun gagal menfaatkannya.Ayuh Harimau Melaya kita perlu berada di tahap maksimum bila berada di pentas ini.Maruah negara perlu di pertahankan dan di angkat setinggi mungkin.Walaupun kita terkejut dengan pemilihan pemain untuk kali ini.Melawan Thailand adalah medan terakhir kita untuk menentukan dan bukan lagi menguji adakah barisan ini bakal berjaya? atau Rajagopal perlu meletakkan jawatan dan di gantikan oleh Ong Kim Siew?Coach Ong mempunyai tektikal yang baik dan sentiasa tahu memilih pemain terbaik mengikut perfomance Semasa dan bukan kerana nama.Malaysia perlu adakan sesi pemilihan pemain mengikut kaedah terbaik supaya pemain yang cemerlang dalam liga negara di berikan peluang untuk menambah pengalaman di peringkat antarabangsa.mereka adalah pemain negara juga walau di mana sahaja mereka beraksi dan jika bakat mereka masih boleh di kembangkan apa salahnya kan.Demi Kemajuan bolasepak negara kita perlu berubah.FAM perlu ingat Bolasepak negara adalah hak rakyat Malaysia dan bukan hak FAM sahaja.Tukar is the right word to FAM.

HARIMAU MELAYA TERUS MERAUM!!!!!!!!!!! Auuummmm!!!!!!


No comments:

Post a Comment