Saturday 27 May 2017

PIALA MENTERI BESAR TERENGGANU



Assalamualaikum,Pada 20 mei 2017 yang lalu,kawe telah menyertai satu Big event iaitu Piala M.B Terengganu tertutup Pantai Timur.Pelik jugak bunyinya kan sebab Menteri Besar Terengganu Tetapi di buat bukan untuk rakyat Terengganu tetapi di buka untuk rakyat Kelantan dan Pahang.Memang ada salahnya kerana Menteri Besar setiap negeri hanya seorang sahaja.Tidak ada seorang Menteri besar Pantai Timur kan.Persatuan, Sepatutnya fikirkan hal ini dengan lebih mendalam.Lagi satu jika kita sebut mana-2 event terutamanya Menteri Besar ,Pesatuan Boleh berjumpa dan memohon budget dengan M.B dan mendapat kelulusan untuk budget dan biasanya yuran bayaran tidaklah setinggi RM160.Bukan semua Bowlers di Terengganu akan bermain bukan kerana Yuran tetapi level mereka tidaklah boleh untuk menandingi level pemain-2 luar dari Terengganu.Jadi Piala Menteri Besar Terengganu ramai rakyat Terengganu tidak bermain kerana mereka tahu level mereka setakat mana.ada yang sama level pun tidak bermain juga mungkin mereka tidak setuju dengan nama event yang bukan untuk rakyat Terengganu.Tak payah membebel lah kan.
 Kawe bermain di Lane 28 bersama-sama bowlers yang lain.Tetapi apa yang berlaku di game yang pertama di mana kawe sendiri kena Fouls dan do screen tertulis perkataan F.yang menjadi masalahnya adalah score kawe akan menjadi rendah apabila score frame sebelum + 0(bila ada fouls) score akan menjadi rendah.Buat kali pertama kawe x kisah tetapi bila kena kali yang kedua kawe mula gelisah bukan apa sebab score tu lah.Ada Bowlers lain pun kena jugak last-2 kita orang complain.Fouls kalau kaki melebihi fouls lane memang betul fouls tetapi kalau bola melalui sensord pun kira fouls macam mana nak main?Complain demi compalain,akhirnya fouls lane di tutup.


Bersama kawan-kawan yang turut sama menyertai event ini.Kawe selepas 1 game bermain baru sedar Handicap kawe hanya 3 sahaja di berikan.Macam-2 masalah yang mendatang ni.kawe x kisah pun pasala handicap sebab apa yang penting adalah cara pemainan dan strategi kawe.Kadang-2 apa yang kita plan semuanya menjadi nyata tap kekadang sebalaiknya.Jadi tidak apa yang perlu di khuatirkan.Kawe bermain game pertama sebanyak 187 jatuhanan pin dan itulah effect dari fouls.sepatutnya dah boleh dapat 200 ke atas.banyak betul gangguan pagi ini.Tapi kawe masih fokus dan masih bersemangat untuk meneruskan momentum kawe as a plan.Game kedua barulah tenang sikit tapi jari kawe tak rasa flip macam semasa latihan.tapi dapat jugak score 185 jatuhan pin.game ketiga permainan kawe sedikit merusut hanya dapat score 158 jatuhan pin sahaja.Ini lah yang merisaukan kawe bukan apa.sebab kalau score bawah pada 180 jatuhan pin agak sukar untuk mengejar top 10.event behenti rehat sementara untuk solat asar.dan masa rehat ni lah kawe reset balik mental dan akan all out kerana dah agak jauh ketinggalan. 
  Sebaik sahaja game ketiga bermula..memang dah tanam hajat untuk bagi apa yang kawe ada.Alhamdulilah game keempat kawe dapat score 203 jatuhan pin.Tapi masa ni memang kawe main hard...baling laju sebab keadaan minyak lane dah mulai kering.Game ke lima pula kawe dapat highers personel best 230 jatuhan pin.Tetapi game terakhir mungkin kawe dah mula kepenatan dapat juga lah score 176 jatuhan pin.Tengol result jatuh terus ke tempat 37.So far so good lah kan.Melalui apa yang kawe bermain munkin kawe perlu kembali semasa bermain di MIG Bowl Astaka,walaupun coach kata cara tu tidak sesuai bermain di sini.Tak pe selepas game nanti ke atau bulan puasa ke kawe akan cuba cara bermain dengan cara lama.




jadi dari segi personel kawe tahu apa yang perlu kawe lakukan tetapi kawe tidak boleh ubah lagi apa cara bermain mungkin memerlukan sedikit masa yang lapang,mungkin dalam 2 minggu untuk dapatkan art game kawe.Insya Allah kita tengoklah ada yang terhasil nanti.
   Dari segi persatuan beberapa senarai yang perlu mereka lakukan melalui event ini dan bukan niat kawe nak cari salah tetapi untuk kebaikkan mereka dimasa akan datang.
1. Nama event dan kalau Menteri Besar Terengganu buat Tertutup untuk Rakyat   Terengganu dan tidak di buka untuk negeri lain.
2.Pemberitahuan Handicap kena bagitau awal.bukan game dah start baru bowlers dapat tahu.Handicap Interstate,Pemian Negeri dan Sukma hendaklah 0.
3.Fouls lane jika memebrikan masalah kepada Players baik tutup jer lah.Walaupun tempat baru mungkin ada silap kat mana-2 kan.
4.Yuran kalau Piala Menteri Besar Kecik dah lah,sebab kalau Yuran Besar Bowlers yang baru nak berjinak-jinak atau bowlers yang score bawah 170 tu memang x akan bermain.Carilah sponser dan jangan fikirkan untung dari yuran semata-2.
5.Borang Score sheet kena bagi awal-2 sebab masa di lane kawe bermain pun dah start game kedua baru borang score tu sampai.


Inilah Ajk tertinggi Persatuan di harap di masa akan datang mereka perlu lakukan yang terbaik dan Syabas dan Terima Kasih.


Tahniah Terengganu Kerana memenangi Piala Pusingan Piala Menteri Besar Terengganu

Ok lah next event dari CCB sendiri 9 pin tab.Insyaallah last event sebelum bulan ramadan.Harap kawe mampu bermain dengan high games..supaya ada lah cham sekali dalam sebulan kira ok dah







No comments:

Post a Comment